چهارشنبه ۹ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۳:۰۵

سالم صلواتی کارگردان فیلم:

کارگردان «زمستان آخر»: مدیران سینمایی حوصله ما فیلمسازان غیرتهرانی را ندارند!

سالم صلواتی*

سالم صلواتی کارگردان فیلم «زمستان آخر» گفت: مدیران سینمایی باید به فکر اکران فیلم‌های ما کارگردانان غیرتهرانی هم باشند. آنها نه تنها از فیلم من و سینمای من بی اطلاع هستند بلکه حوصله من را هم ندارند!

به گزارش خبرنگار سینماپرس فیلم سینمایی «زمستان آخر» به کارگردانی سالم صلواتی که در جشنواره فیلم فجر حضور دارد را شاید بتوان تنها فیلمی دانست که با پتانسیل گروه فیلمسازی در منطقه و استان خود ساخته شده و بعد از حضور موفق در چندین جشنواره جهانی در فستیوال فیلم فجر در بخش مسابقه فیلم‌های اول حضور خواهد داشت.

سالم صلواتی کارگردان «زمستان آخر» در گفت و گو با خبرنگار سینماپرس گفت: فیلمنامه سینمایی «زمستان آخر» را بر اساس فیلم کوتاهی به اسم «رویا های برفی» که ۵ سال پیش ساخته بود،به نگارش در آمد و می خواستم فیلم اولم را با یک فضا و موقعیت آشنا بسازم.

وی ادامه داد: با توجه به حضور در جشنواره فیلم کارلووی واری چک و جشنواره شانگهای چین و زردآلوی طلایی ارمنستان، جشنواره بین المللی هند و نمی توانستیم در بخش مسابقه اصلی شرکت دهیم و این باعث شد که فقط در بخش فیلم اولی ها حضور داشته باشیم. فیلم سینمایی «زمستان آخر» را در کردستان و در ۵۳ جلسه فیلمبرداری و دو ماه و نیم تولید ساختیم . اکثر گروه فیلم سازی از بچه های استان هستند.در ترکیب بازیگران هم بازیگر حرفه ای و هم نابازیگر داشتیم.از مرحله نگارش فیلمنامه تا  مرحله تولید حدود یک سال طول کشید و تمام  لوکیشن های ما در کردستان و  روستاهایی در حریم سد و در اطراف سنندج و کامیاران فیلمبرداری شده است.تهیه کننده فیلم صدا و سیمای کردستان پرداخت کرده است ولی فیلم را در پروداکشن سینمایی ساختیم.

 

زمستان آخر

صلواتی گفت: چیزی که برای من مهم است این است که فیلم من توسط مخاطبان دیده شود و منتقدان فیلم سینمایی «زمستان آخر» را نقد کنند و اشتباهاتم را بگویند.برای من ساختن این فیلم تجربه خوبی بود و با حضور در جشنواره های خارجی بازخورد های خوبی نصیب این فیلم شد و امیدوارن در ایران نیز همین مقدار تاثیر گذار باشد.

این کارگردان جوان گفت:فیلم من به نوعی در تقدیس امید و تقدیس زندگی است .بعضی از ما در شرایطی زندگی می کنیم که شاید از شرایط راضی نیستند ولی با این حال چیز هایی وجود دارد که آنها در همین شرایط بتوانند امید به زندگی داشته باشند. این فیلم به نوعی جستجو برای آدم های است که تلاش دارند هویت خود را نگه دارند.شاید «زمستان آخر» فیلم گیشه و عامه پسندی نباشد. سکوت و خلوت زیادی در فیلم وجود دارد و می شود آرامش های با آن کسب کرد.امیدوارم فیلم دیده شود.

صلواتی گفت: «زمستان آخر» تنها فیلمی است که با پتانسیل های خود استان ساخته شده است .منظور من داستان و لوکیشن نیست بلکه تمام عوامل فنی و هنری از استان است.فیلم هایی که در شهرستان ها و استان ها ساخته می شود فیلم هایی است که باید به آن توجه شود.جغرافیای ایران و تنوع فرهنگی که در کشور ایران وجود دارد گویای این است که فقط نباید متوجه تهران باشیم و سیاست گذاری سینمای ایران یک تغیر نگرش در خود ایجاد کند و به بقیه پتانسیل خود هم اهمیت دهد.مدیران سینمایی باید به فکر اکران کردن فیلم های ما هم باشند. آنها نه تنها از فیلم من و سینمای من بی اطلاع هستند بلکه حوصله  من را هم ندارند،ولی اگر یک فیلمساز نامی به جای من باشد به راحتی می تواند فیلمش را اکران کند.موضوع من این است که سینما به سمتی برود که در استان ها به آن نگاه جدی شود و قرار نیست همه ما جذب تهران شویم.

 

زمستان آخر

بازیگران این فیلم عبارتند از: جعفر شیخ احمدی، آسیه مرادی‌زر، مسعود یوسفی، مظفر رحیمی، بیان مفاخری، سرور ناصری و امید زندی.

در داستان فیلم آمده است: «باجی و کدخدا تنها بازمانده‌های روستایی متروک هستند که روستایشان کم‌کم در حال زیر آب رفتن است. آنها هر کدام در آن ناکجاآباد منتظر سفر کرده‌های خویش هستند، چیزی که برای دیگران قابل درک و فهم نیست. تا آنکه شبی بر حسب اتفاق و جبر طبیعت باجی و کدخدا که تنها مونس هم هستند، از هم دور شده و جدا می‌افتند. تلاش کدخدا برای بازگشت در آن شب نتیجه نداده و باجی در روستا تنها می‌ماند و...».